Skip to Content
  • Blog 21-01-2021

Over brandhaard en een sterk merk

Sandy van den Hoogen Brandmanager

Sandy van den Hoogen

Het onderzoek naar het effect van de corona-uitbraak in Brabant op het imago van de regio van juni, hebben we in december 2020 herhaald. De resultaten van de metingen zijn naast elkaar gelegd. Gelukkig blijkt de mogelijke schade aan het beeld over Brabant op zijn minst tijdelijk en veert het imago snel terug.

Brabant staat bekend om haar koplopersrol op het gebied van innovatie en samenwerking. Helaas werden we in maart vorig jaar ineens ook de regio die ‘voorop’ liep in de uitbraak van het covid-19 virus. Dat zal niet echt een positief effect hebben op het imago van Brabant, dachten wij… En nee, natuurlijk valt eventuele imago-schade in het niet bij de desastreuze gevolgen van corona op de gezondheid, de economie en op onze levensvreugde. Maar vanuit het brandingvak is het wél interessant om er bij stil te staan en het te volgen.

Gelukkig lijkt het met die imagoschade mee te vallen. In juni bleek uit onderzoek al dat de schade aan het imago van de regio Brabant als gevolg van de corona-uitbraak, eigenlijk minimaal was. Er werden geen negatieve effecten gemeten van “brandhaard Brabant” op het imago van de regio. Er was natuurlijk wel negatieve berichtgeving, maar die piek vlakte vrij snel af. Er werd dan ook positief nieuws tegenover gezet: in Brabant máákten we er wat van. Hartverwarmende initiatieven om elkaar vooruit te helpen, nieuwe bedrijvigheid en mooie projecten kwamen van de grond.

Twee factoren bleken het meest van invloed op het imago van Brabant: de Brabanders zélf, en de media. Grofweg zou je kunnen stellen dat eigen, positieve ervaringen met Brabanders maken dat men ook positiever over de regio denkt. En negatieve aandacht in de media maakt logischerwijs dat men (óók de Brabanders zelf) negatiever over de regio denkt.

Met dat in het achterhoofd, ging Brabant dóór. Met dat waar we goed in zijn: pielen en proberen, samenwerken, innoveren én dat laten zien. Zo startte VisitBrabant de campagne #hiermoetjezijninBrabant. Je kunt nu niet komen, maar we laten je wél zien waar je straks moet zijn. De provincie lanceerde ‘BrabantLeert’, want voor veel mensen kwam er tijd en ruimte om aan (om)scholing te denken. En Brabant Branding bleef de innovatieve en bijzondere bedrijven, mensen en initiatieven in de etalage zetten, onder andere in de campagne #inBrabant. En focuste op het versterken van de trots, omdat de Brabander zélf een grote factor bleek in de beeldvorming over de regio.

Nu, een dik half jaar later, staken we de thermometer nóg eens in de Nederlandse samenleving. Heeft corona, nu het (Brabantse?) begin wat verder achter ons ligt en de crisis almaar langer lijkt te gaan duren, invloed op het imago van Brabant? Wat blijkt: nog steeds zegt meer dan 80% (Brabanders én niet-Brabanders) dat hun oordeel over Brabant tegen anderen positief is. Ook 80% geeft aan dat hun beeld van de regio in het afgelopen jaar niet is veranderd. De 20% die zegt zich niet positief uit te laten tegen anderen over Brabant, bestaat dan ook nog deels uit mensen die sowieso niet over Brabant zeggen te praten.

Dus ondanks de crisis, de oorspronkelijke ‘brandhaard’-berichtgeving, en andere negatieve media-aandacht over Brabant, heeft Brabant niet ingeleverd op imago. Brabant is en blijft een sterk merk. Mede dankzij de Brabanders zelf, die onverminderd doorontwikkelen, bouwen aan de economie en aandacht hebben voor elkaar. En een sterk merk kan tegen een stootje, dat blijkt maar weer.